Увод
Циљ предмета Аутоматска обрада података јесте аутоматска обрада резултата мерења, табеларно, графичко и текстуално приказивање резултата и закључака мерења, израда извештаја, презентација, објављивање и дељење резултата на интернету. Сав материјал (резултати разних испитивања и мерења званичних институција) који је коришћен за обраду на часовима, тиче се испитивања загађености воде и ваздуха, тј. у уској је вези са стручним предметима профила Техничар за заштиту животне средине.
Конкретнија корелација са предметима Прерада и одлагање отпадних вода и Загађивање и заштита воде настављена је договором да ученици у паровима израђују семинарске радове (текстуални рад, израда презентација, објављивање на интернету) на теме из наведених предмета. Ученици су мањим делом своје радове радили на часу, а већим самостално, уз сталну онлајн комуникацију са оба наставника (мејл, гугл диск. гугл апликације, фејсбук група, блог, дељење докумената, онлајн програми, претрага интернета, преузимање садржаја са интернета, конвертовање, објављивање… ).
Резултати овакве сарадње су презентовани кроз овај корелациони час, презентовањем неколико ученичких радова и систематизацију знања предмета кроз разговор и квиз знања. Ученици ће своје знање показати и у изради матурских радова који садрже конкретна испитивања, мерења, обраду, презентовање и објављивање резултата мерења и испитивања, чиме ће се заокружити овај наш заједнички рад.
КОРЕЛАТИВНИ ЧАС
Датум одржавања –20.мај 2014.године, Прва техничка школа
Предмети– Прерада и одлагање отпадних вода, Загађивање и заштита воде и Аутоматска обрада података
Наставници– Милица Михајловић, Јелена Максовић
Наставна јединица– Загађивање и заштита воде, Секундарна обрада отпадних вода, Презентовање ученичких радова
Тип часа-Систематизација градива
Циљеви часа
- Развијање и стицање вештина које могу да примене у пракси, у будућем студирању, на радном месту, животу, и ван школе
- Развијање способности ученика за примену стеченог знања, стално учење и надоградњу знања
- Подизање свести о значају заштите животне средине
- Развијање писмености дигиталног доба
- Примена стечених знања у изради презентација на задате теме из области Заштите животне средине
- Уочавање значаја воде за живот, опасности од загађења воде, значај прераде отпадих вода
- Неопходност употребе интернета у комуникацији и објављивању садржаја
- Значај употребе различитих програма, визуелних алата у обради и презентовању података
- Мотивација ученика за истраживања и коришћење интернета у едукативне сврхе и самостални рад
- Развијање способности ученика за јавно, самостално излагање садржаја
Наставна средства– лаптоп, пројектор, звучници, коришћење интернета, интерактивне онлајн вежбе и ученичке презентације, аудиовизуелна средства
Наставне методе-метода показивања и усменог излагања, презентовање мултимедијалног садржаја, дискусија, разговор кроз квиз знања
Т О К Ч А С А
ПРЕЗЕНТОВАЊЕ УЧЕНИЧКИХ РАДОВА
Међу свим радовима, одабрано је неколико који чине једну целину.
Квалитет и контрола квалитета воде, Миленковић Невена, Миљковић Ивана
- дефинисан је квалитет воде
- указано на значај контроле квалитета воде
- наведени физички показатељи и начин њиховог одређивања
Пречишћавање воде, Радивојевић Срна, Ристановић Немања
- указано је на значај воде за живи свет
- дефинисан појам загађења воде
- приказана категоризација воде
- указано на начине заштите воде од загађења
- указано на мере заштите воде
Загађивање воде. Процедне воде депонија. Медицинске отпадне воде. Маслак Маријана, Мијајловић Новица
- набројани су извори и начини загађивања воде са посебним акцентом на последице загађивања
- ученици су се посебни бавили загађењем од процедних вода са депонија и медицинским отпадом као врстом опасног отпада
Загађивање воде комуналним и индустријским отпадним водама, Маринковић Филип, Ковачевић Тамара
- ученици су наставили истраживање на тему загађење воде
- посебан акценат је стављен на загађење и последице које изазивају комуналне и индустријске отпадне воде
Анаеробни процеси, Јанићијевић Марија, Ивановић Невена
- ученице су се бавиле изучавањем поступака обраде отпадних вода
- дефинисани су анаеробни и аеробни поступци обраде
- дат је приказ уређаја у којима се врши секундарна обрада
Аерисана вештачка језера и лагуне, Ђурђевић Јована, Голић Стефан
- бавећи се секундарном обрадом оптпадних вода, ученици су посебни истакли значај лагуне и језера
- своја истразивања поткрепили су адекватним сликама ових најједноставнијих система за пречишћавање
- указали су на то да су лагуне и језера природни извори самопречишћавања
- истакли су разлику између једностепених и двостепених лагуна
- указали на значај аерације у циљу што ефикасније прераде воде
Мониторинг и мере заштите воде, Трбусић Јована
- дефинисан је појам мониторинга
- указано је на неопходност и мере које се предузимају у циљу стања животне средине
СИСТЕМАТИЗАЦИЈА ГРАДИВА-Аутоматска обрада података
Разговор са ученицима:
- утисци ученика током израде презентација
- предности програма у којима су радили, особине, разлике
- коришћење интернета, претраживање садржаја на интернету
- преузимање садржаја са интернета, конвертовање
- дељење докумената, онлајн- рад у облаку
- правила електронске писмености
- шта су ново научили током овог рада
- где могу применити знања стечена овим радом
- о значају функционалног знања
СИСТЕМАТИЗАЦИЈА ГРАДИВА-Прерада и одлагање отпадних вода, Загађивање и заштита воде
Квиз са питањима из презентованог наставног садржаја (HotPot-квиз, интерактивне вежбе, Квизирација)
Вишеструки одговори
Спајалица
Укрштеница 1
Укрштеница 2
Асоцијација
ДОДАТАК-УЧЕНИЧКЕ ПРЕЗЕНТАЦИЈЕ О ПОПЛАВАМА У СРБИЈИ
У тренутку ванредног стања у земљи (када је и одржан овај корелациони час), неки ученици су самостално израдили и презентације на тему поплава у Србији, од којих су следеће презентоване на часу:
Ђурђевић Јована Србија под водом
Радивојевић Срна Поплаве у Србији
Ученици су са наставницима разговарали о свим могућим последицама поплава које су нас задесиле и њиховим санирањем, као и о утицају које имају на нашу животну средину. Овиме је, на још један начин, успостављена веза са усвојеним знањем ученика, будућим техничарима заштите животне средине.
ГАЛЕРИЈА СЛИКА СА ЧАСА
ЗАКЉУЧАК / САМОЕВАУЛАЦИЈА
- Овакав начин рада позитивно је деловао на ученике, уочена је велика промена у заинтересованости и мотивацији ученика за рад.
- Код ученика су развијане вештине комуникације, сарадње, радозналости, креативности у раду, систематичности у раду, организације, планирања, самопроцењивања, уочавања квалитета, визуелне и информационе писмености, визуелизације, ефективне употреба алата, одговорно понашање на интернету, поштовање правила комуникације и електронске писмености, друштвене одговорности (безбедност на нету, етичке вредности)
- Ученици су упознати са употребом интернета и рачунара која је њима била потпуно непозната (с обзиром да ученици, као и њихови вршњаци, једино користе друштвене мреже)
- Ученици су показали јако велико стрпљење и упорност у раду, да би у потпуности задовољили постављене критеријуме (из оба предмета) у изради радова.
- Ученици су овладали следећим: коришћење мејла, гугл диска, дељење и објављивање докумената, коришћење програма Word, Excel, PowerPoint, Prezi, Гуглових апликацијама за израду докумената и презентација, комбиновање објеката различитих формата, преузумање фајлова са интернета, паковање фолдера ( zip, unzip), скидање видео снимака са јутјуба, конвертовање формата (doc, ppt, pps, pdf, видео, аудио), употреба ћирилице и конвертовање ћирилица-латиница, комуникација у фејсбук групи, коришћење и претрага блога, употреба онлајн лекција и туторијала, претрагом за стручним садржајима
- Кроз овакав начин рада ученици су имали прилику да обнове и систематизују све оно што су учили у овој школској години и да прошире своја знања везана за заштиту животне средине.
- Рад у пару је поспешио њихове истраживачке способности
- Уочено је повећање мотивисаности за стицање нових знања о заштити животне средине и преношењу на своје окружење
- Ученицу су сумирали и обновили своја знања о врсти отпадних вода, загађивачима и основним показатељима загађења воде, поступцима који се примењују за прераду и одлагање отпадних вода
- Ученици су оваквим радом развијали интересовање и за техничка достигнућа у области прераде и одлагања отпадних вода
- Ученицу су сумирали и обновили своја знања о основним загађивачима, изворима загађења, постројењима која загађују воду и животну средину
- Кроз овакав рад и одабране теме утицало се на ученике да самостално и одговорно доносе одлуке које се односе на будући живот у нормалном и хуманом друштву
- Код ученика се развија еколошка свест о природним ресурсима и значају очувања еколошке равнотеже
АНКЕТА УЧЕНИКА
Ученици су попуњавали онлајн анкету, чији су резултати оправдали уложени труд и потврдили успешност оваквог начина рада:
- Да ли сматрате да је корелациони час испунио своје циљеве?
- Да, у потпуности-57,89%
- Делимично- 42,11%
- Не-0%
- Да ли је рад на припреми презентације утицао на повећање ваше мотивације за стицање нових знања?
- Да, у потпуности-31,58%
- Делимично- 63,18%
- Не-5,26%
- Да ли сматрате да сте оваквим начином рада оспособљенији за прикупљање и обраду садржаја на тему заштите животне средине?
- Да, у потпуности-47,37%
- Делимично- 47,37%
- Не-5,26%
- На скали од 1-5 оцените промену својих вештина и знања у односу на почетак рада.
- 3,79
- На скали од 1-5 оцените помоћ предметних наставника у току израде својих радова.
- 3,95
- Да ли сматрате да овакав начин рада треба применити у другим наставним областима?
- Да, у потпуности-63,16%
- Делимично- 31,58%
- Не-5,26%
НАСТАВАК
- Јавни час
- Израда матурских радова
- Наставници су овим часом учествовали на Наградном конкурсу за корелативни час, који је расписао Центар за еколошко образовање и одрживи развој у сарадњи са Центром за стручно усвршавање запослених у образовању , на тему Заштите животне средине.
- Такође, материјал је коришћен и за конкурс Завода за унапређивање образовања и васпитања- Креативна школа, на тему Изградња функционалног знања.
You must be logged in to post a comment.